Nous enfocaments a la intervenció amb Dificultats d'Aprenentatge.



Fa uns dies, vaig tenir l'ocasió d'anar a unes Jornades sobre Pedagogia i Psicopedagogia a la Universitat de les Illes Balears, a una ponència de la Dra. Begoña de la Iglesia Mayo, (professora de la Universitat de les Illes Balears, i on vaig tenir el plaer de gaudir de la seva ensenyança a la matèria de dificultats d'aprenentatge).

Ens va presentar un model, recent, estudiat i amb investigacions empíriques de les Illes Canàries i com a responsable el D. Jiménez (Universitat de La Laguna), sobre els nous enfocaments i avaluacions de les dificultats d'aprenentatge. Desprès de la meva recerca d'informació per poder exposar aquesta entrada, he extret les següents conclusions, o millor dit, les següents informacions, que si més no, ens ajudaran a créixer i avançar cap a la pluralitat en educació i la inclusió de tots i cada un dels nostres participants.



El model què es presentava nou, es diu, "Model de Resposta a la Intervenció" (Response to Intervention) conegut com RTL, contempla el reconeixement de les DEA a la legislació espanyola tot i no tenir la definició com a precedent; "unit a la investigació empírica que ha demostrat la irrellevància del QI en la definició DEA obri la possibilitat a nous reptes"(BOIB 13.2 67/2008), d'aquesta manera i segons les informacions obtingudes, un alumne que presenta risc a una dificultat d'aprenentatge no té perquè obtenir un QI inferior a la mitjana, per això no s'ha de traslladar a NESE, sinó treballar amb la prevenció mitjançant la intervenció.

A mesura que els alumnes amb DEA en lectura passen de curs es mantenen les diferències amb els normolectors en els processos bàsics del procés lector: (percepció de la parla, consciència fonològica, velocitat del "nombrado", memòria de treball, processament ortogràfic i processament sintàctic).


Dins aquest model, existeixen diversos nivells d'intervenció:

  1. Nivell Suport Universal
  2. Nivell Estratègic i suplemental.
  3. Nivell Suport intensiu i individualitzat.
Per dur a terme aquest model, han pres com a referència el programa LETRA (iberoamenricans) i dins l'Estat Espanyol PREDEA (similar a LETRA però adaptat a la Comunitat canària), PRIMATE (instruccional cap a les dificultats d'aprenentatge amb les matemàtiques, basat en la formació del professional docent). 



Què vol aconseguir aquest model? Una prevenció a les dificultats d'aprenentatge per poder donar millors eines i estratègies per l'alumnat sigui quina sigui la seva condició i caracterísitica, benedficar en els aprenentattges a tot un col·lectiu escolar per poder donar resposta a les seves necessitats no excloent tampoc als normolectors. així garantitzam la màxima qualitat i ajuda a tot l'alumnat.




Torna a Atenció a la Diversitat.