Dificultats d'aprenentatge


Per mi quan parlam de dificultat d'aprenentatge, dins la meva concepció sense veure res, ni la recerca d'informació, dins la meva estructura, em ve, com a barrera simbòlica per l'adquisició del procés d'ensenyament – aprenentatge. (concepte previ).

Dins la lectura de definicions consensuades a nivell d'experts; per National Joint Comittee on Learning Disabilities, de 1981, la correcció que hi faig jo és la següent;

“és un terme que fa referència a un grup que manifesta conflictes en l'adquisició i ús de la lectura, escriptura, i lògica – matemàtica amb o sense diagnòstic presentat, influenciat per un context de l'individu". 

Aquests poden venir manifestats al llarg de tot el cicle vital. Però sempre em de tenir en compte un criteri molt present què és que tota definició no és bona si no integram quina hauria de ser la bona identificació i intervenció per l'infant.

Les causes de les dificultats d'aprenentatge són multicausals i es manifesten a les àrees curriculars com la lectura, escriptura i matemàtiques.

La definició del concepte és clau per elegir el model d'intervenció educativa que volem arribar a aconseguir amb els nostres alumnes dins les aules. Si ens quedam amb una definició del 1981, evidentment no avançarem cap a una escola per a tots i garantir les igualtats d'oportunitats.

 Rigo, 2002

“Són els subjectes que hi veuen bé, escolten bé, controlen els seus moviments, tenen una intel·ligència normal o superior a la normal i tenen un desenvolupament emocional no patològic. Però no obstant això, fracassen en els aprenentatges instrumentals escolars sense que hi hagi factors instruccionals o de deprivació cultural”.

Això ens duu a la LOE, la Llei actual del sistema educatiu (encara que ja ha entrat en vigor la LOMCE), que ens parla dels alumnes amb dificultat d'aprenentatge. On aquests se'ls considera amb necessitats específiques de suport educatiu (N.E.S.E), dins el què és el coeficient intel·lectual normal o superior, no els hi presenta a cap programa, en quant a suport no se'ls hi especifica ni concreta. I la Llei ordena la N.E.S.E de la següent manera:


És a dir, segons la Llei, el concepte global (N.E.S.E) està emmarcat dins el concepte de suport (N.E.S.E), i deixa, el que uns anys enrere era la globalitat (N.E.E) com a punt per donar suport educatiu de l'alumnat.

Entenem el concepte de les dificultat d'aprenentatge dins el concepte marc de l'atenció a la diversitat així com a les necessitats educatives especifiques dins el nou marc de les N.E.S.E.

Més informació sobre DEA. (Categorització, reeducació individualitzada i treball a l'aula.)

- Nous enfocaments d'intervenció amb les dificultats d'aprenentatge.