Praxis de l'aprenentatge cooperatiu


En la praxis de l'aprenentatge cooperatiu es coneixen diferents rols i tècniques però entre aquestes s'ha de donar prou atenció a: 

  •  Elevat grau d'igualtat: grau de simetria en els rols que desenvolupen els participants en una activitat grupal. Això significa, que el paper és igual d'important d'un a un altre alumne, i que independentment de la figura que li ha tocat exercir, ha de potenciar-ne la seva importància.
  •  Grau de mutualitat variable: mutualitat és el grau de connexió, profunditat i bidireccionalitat de les transaccions comunicatives.  Els més alts nivells de mutualitat es donaran quan es promogui la planificació i la discussió en conjunt, s’afavoreixi l’intercanvi de rols i es delimiti la divisió del treball entre els membres.

Tècniques i eines de
 l'aprenentatge cooperatiu



Intèrprets de Llengua de signes



      Web amiga de nova incorporació, on he tingut el privilegi de realitzar el curs de formació per a professionals de l'educació sobre el coneixement i introducció de la llengua de signes.

          Una empresa que ja té anys d'experiència en el món de la interpretació per les persones sordes on dediquen la seva formació professional a interpretar per una comunitat minoritària a la nostra societat per fer arribar i complir amb la informació de la realitat que els envolta, facilitant la comunicació entre els seus participants.

          Un grup jove amb molt bones perspectives d'èxit amb un reconeixement a nivell autonòmic ajuden a la resta de la comunitat sorda a poder participar de la comunicació dins la seva societat, ara han obert les portes a la formació de professionals com jo, per poder donar més accessibilitat a aquestes persones, que si més no, la seva barrera és la comunicació a nivell oral, en ella s'introdueix i es desenvolupa la llengua de signes, amb antecedents religiosos i on a cada geografia s'introdueixen diferents signes.




Metodologies del S.XXI.



      Quan parlam de metodologia ens referim a la manera de fer una praxis, en la seva didàctica d'aplicació per a poder resoldre diferents conflictes cap als alumnes i què aquests siguin capaços de gestionar el seu aprenentatge i millorar-lo. 

      El bloc intenta donar solucions, o possibles eines per poder desenvolupar la bona praxis, amb una finalitat última què és poder promoure el desenvolupament de l'activitat i objectiu d'aprenentatge que ens durà a un èxit de l'alumna.

        Pensar de manera tradicional no ens facilita que, avui dia, aquest aprenentatge pugui arribar a l'èxit del nostre alumnat, per tant, ens hem de seure i pensar de manera creativa com arribar en aquell objectiu en concret perquè pugui ser assolit a la totalitat del nostre alumnat.

        Aquí i des d'aquest punt de vista, propòs diferents maneres de fer i d'actuar on indic, com, quan i perquè serveix.


  1. Unitats didàctiques. Pere Alzina 
  2. Pilars i principis de Delors.
  3. Disseny Universal
  4. Intel·ligències múltiples./praxis
  5. Aprenentatge per projectes./praxis
  6. Aprenentatge per centres d'interès./praxis
  7. Aprenentatge cooperatiu./praxis
  8. Aprenentatge multinivell./praxis/ praxis2
  9. Aprenentatge significatiu./praxis
  10. Filosofia 3/18 /praxis.
  11. Disseny d'activitats contextualitzades./praxis
  12. Les competències bàsiques./praxis
  13. Grups interactius./praxis
  14. Les TICS, APPS, AULAExemples TICS, APPS a l'aula.
        En tot aquestes metodologies s'han d'incorporar la seva praxis i recursos, tan materials com humans, i no significa que un sol professor o mestre no pugui duu a terme aquestes metodologies integrades.


Clica per saber més informació

Pedagosport



Considero interessant realitzar aquesta entrada, per donar l'enhorabona  a una futura empresa que té un llarg camí, però amb les portes plenament obertes per a construir el seu futur en el món de l'esport i dins una ciència com és la pedagogia.

Una empresa engrescadora, Pedagosport, on el titular en Toni Egea Bernat (pedagog amb molts anys d'experiència com a monitor de fútbol), el què vol aconseguir aquesta empresa és donar una alternativa al futbol tan femení com masculí pels joves de l'illa.

Aquesta està format per dos tipus d'escola, una en tecnificació i l'altre de formació. Aquí l'alumnat aprendrà a adquirir habilitats futbolístiques de manera serà més competent en aquest àmbit esportiu i millorarà l'autoestima ja que les capacitats aniran augmentant.

A més com a professional de l'educació i esportiu, en Toni, compta amb professionals d'aquest mateix àmbit per donar una formació als infants de manera més integral.

Pràctica de la metodologia AM



Aquest llibre està realitzat per professionals de l'educació en un debat on es va parlar d'aquest estil d'ensenyar i on hi ha hagut investigacions per tal de concretar millor la seva praxis, però alhora de llegir aquest document hem de pensar amb la realitat laboral que ens trobam i per tant hauríem de tenir en compte la realitat que ens envolta.





Aprenentatge multinivell



      Són un conjunt i estratègies adoptades en l’aula per tractar de donar resposta als diferents nivells de grup disminuint la necessitat de tenir programes diferenciats. L’ensenyament multinivell es basa en la premissa que una lliçó s'ha d'ensenyar al conjunt de la classe. 

      És una aproximació a la planificació que assumeix la individualització, la flexibilitat i la inclusió de tots els alumnes, sense distinció del seu nivell personal, de les seves habilitats.

       L'ensenyament multinivell permet que el mestre planifiqui una lliçó per a tots els alumnes, i així disminueix la necessitat de seguir programes diferents, i alhora, possibilita la introducció d'objectius individuals en el contingut i en les estratègies educatives de l'aula. Per tal d'assolir-ho, els mestres han d'entendre plenament el concepte d'estratègies d'ensenyament multinivell. 

     Per desenvolupar una unitat o una lliçó que siguin realment multinivell, han de tenir un objectiu ben definit per a tots els alumnes. També han d'incloure diverses tècniques educatives concebudes perquè arribin a tots els alumnes i en tots els nivells. Això significa considerar els estils d'aprenentatge dels alumnes a l'hora de planificar mètodes de presentació; fer-los participar en la lliçó mitjançant preguntes adreçades a nivells diferents de raonament: reconèixer que hauran d'ajustar-se les expectatives envers alguns alumnes; permetre que els alumnes triïn el mètode que faran servir per mostrar que entenen el concepte que s'ensenya; acceptar que aquests mètodes diferents tenen el mateix valor; avaluar els alumnes partint de les seves diferencies individuals. 

     Les programacions multinivell;són una eina perquè tot l’alumnat aula, qualsevol que sigui el seu nivell de coneixements, habilitats i competències, pugui aprendre. Aquest tipus d'ensenyament permet que el professorat pugui planificar la lliçó per a tots els alumnes i no hi ha necessitat de seguir programes diferents, segons els nivells que hi ha en una classe. L’aprenentatge multinivell és basa en una metodologia inclusiva per atendre a tota la diversitat dins l’aula ordinària. Es fonamenta en les "nou regles d’or" per atendre i comprendre les necessitats de l’alumnat en aules inclusives de la UNESCO (2001), l’Agència Europea per al Desenvolupament de l’Atenció a la Necessitats Educatives Especials (2003.2005)

 La metodologia a l’aula és cooperativa i col·laborativa. 

       El treball a l’aula es desenvolupa a partir dels grups cooperatius i amb el suport de la biblioteca d'aula. Es pot treballar a partir d'unitats didàctiques, les quals estan subdividides en diferents continguts i per a cada contingut es presenten diferents opcions d'aprenentatge. 

Aprenentatge cooperatiu



              L'aprenentatge cooperatiu és una estratègia que promou la participació col·laborativa entre els estudiants amb la finalitat d'aconseguir que els estudiants s’ajudin mútuament per arribar als seus objectius, a més, de proveir-los per cercar suport quan les coses no resulten com esperaven. 

                 Bàsicament és un enfocament instruccional centrat en l’estudiant que empra petits grups de treball que permet als alumnes treballar junts en la consecució de les tasques que el professor assigna per optimitzar o maximitzar el seu propi aprenentatge i el dels altres membres del grup. El professor no és limita a observar el treball dels grups sinó que, a més, supervisa activament el procés de construcció i transformació del coneixement (no directivament), així com les interaccions dels membres dels diferents grups. En la pràctica, ningú ensenya a ningú i ningú s’ensenya sol, sinó que tots ens ensenyen en comunió. 

              L’aprenentatge cooperatiu és un conjunt de mètodes d'instrucció i entrenament així com estratègies per proporcionar el desenvolupament de l’aprenentatge i desenvolupament personal i social. Segons Díaz Barriga (2002) es caracteritza per la igualtat que han de tenir els individus en el procés d'aprenentatge i la mutualitat entesa com la connexió, profunditat i bidireccionalitat que abraça l’experiència, sent aquesta, una variable en funció del nivell de competitivitat existent, la distribució de la responsabilitat, la planificació conjunta i l’intercanvi de rols. Són elements bàsics la interdependència positiva, la interacció, la contribució individual i les habilitats personals i de grup.


ANTECEDENTS



Dèficit, OMS 1980, falta d'una estructura o funció psicològica, fisiològica o anatòmica. La OMS ens defineix dèficit dins una definició que s'emmarca a un context del CIDDM.

L'educació per en Francesc Carbonell

Una educació de qualitat és difícil d'aconseguir si només es cerca un factor com a principal culpable, molts anomenem els pocs recursos, uns altres l'evolució dels nostres alumnes fins ara, d'altres la inexperiència d'altres serveis o metodologies, d'altres per no tenir un bon caràcter autocrític. 


Des del meu punt de vista: tots factors són conscientment detectables per convertir-los amb qualitat. I aquí és la presentació del què per  a mi és educació i cap a on he d'anar per produir qualitat educativa.


     




Presentació




Un bloc personal que recull totes les idees de la meva formació impregnades a un ideal utòpic difícil d'aconseguir, el que cerc és tenir una idea general del què hem ronda pel cap i poder gestionar la meva informació per tal de tenir a un futur llunyà la meva idea d'escola.

Un bloc que té per objectiu ajudar als meus lectors professionals a donar una resposta alternativa i bona, amb la pràctica per poder tenir recursos alhora de dur-ho a terme. 

Si més no, el que vull és formar escola, crear persones i augmentar la meva experiència com a pedagog per arribar a assolir els meus objectius quan em vaig formar.

Són pinzellades d'un llibre que dins un termini de temps publicaré, una il·lusió innata, per poder interpretar l'educació escolar des d'un punt de vista egoista, perquè aquest pugui ser implantat i avaluar-se per poder donar millores de la meva filosofia de treball.

Pensant en futur, i present per poder aconseguir un èxit, i aprendre dels fracassos que m'arriben diàriament per poder millorar com a persona i professional.

Esper que sigui del vostre interès i poder reflexionar conjuntament per donar força i millora del meu pensament educatiu.