L'aprenentatge cooperatiu és una
estratègia que promou la participació col·laborativa entre els estudiants amb
la finalitat d'aconseguir que els estudiants s’ajudin mútuament per arribar als
seus objectius, a més, de proveir-los per cercar suport quan les coses no
resulten com esperaven.
Bàsicament és un enfocament
instruccional centrat en l’estudiant que empra petits grups de treball que
permet als alumnes treballar junts en la consecució de les tasques que el
professor assigna per optimitzar o maximitzar el seu propi aprenentatge i el
dels altres membres del grup.
El professor no és limita a observar el
treball dels grups sinó que, a més, supervisa activament el procés de
construcció i transformació del coneixement (no directivament), així com les
interaccions dels membres dels diferents grups. En la pràctica, ningú ensenya a
ningú i ningú s’ensenya sol, sinó que tots ens ensenyen en comunió.
L’aprenentatge cooperatiu és un
conjunt de mètodes d'instrucció i entrenament així com estratègies per proporcionar
el desenvolupament de l’aprenentatge i desenvolupament personal i social.
Segons Díaz Barriga (2002) es caracteritza per la igualtat que han de tenir els
individus en el procés d'aprenentatge i la mutualitat entesa com la connexió,
profunditat i bidireccionalitat que abraça l’experiència, sent aquesta, una
variable en funció del nivell de competitivitat existent, la distribució de la
responsabilitat, la planificació conjunta i l’intercanvi de rols. Són elements
bàsics la interdependència positiva, la interacció, la contribució individual i
les habilitats personals i de grup.
APRENENTATGE COOPERATIU
|
APRENENTATGE INDIVIDUAL
|
· S’estableixen metes
que són beneficioses per a si mateix i per als demés membres del grup
· L’equip ha de
treballar junt fins que tots els membres del grup hagin entès i completat
l’activitat amb èxit
· Es cerca maximitzar
l’aprenentatge individual però al mateix temps l’aprenentatge dels altres
· Els fracassos són
considerats com a fracassos de grup, i no com a limitacions personals en les
capacitats d'un estudiant
· S’avalua el
rendiment acadèmic dels participants així com les relacions efectives que
s’estableixen entre els integrants
|
· No existeix relació
entre els objectius que persegueix cada un dels alumnes, les metes són
independents entre sí.
· L’alumne
percep que aconseguir els seus objectius depèn de la seva pròpia capacitat i
esforç, de la sort i de la dificultat de la tasca.
· Existeix
una motivació extrínseca, amb metes orientades a obtenir una valoració social
i recompenses externes.
· Els
alumnes poden desenvolupar una percepció pessimista de les seves
capacitats d'intel·ligència.
· S’avalua
als estudiants en proves basades en els criteris, i cada un d'ells treballa
en les seves matèries o texts ignorant els demés
· La
comunicació a classes amb els companys es determinada i moltes vegades
castigada
· Es
converteix en un sistema competitiu i autoritari, produint una estratificació
social a l’aula
|
Els elements bàsics del
treball col·laboratiu són:
Ambient (lliure, obert, estimular la
creativitat)
Tipus de procés (formal o informal)
Aportació individual (coneixement, experiència personal...)
Passes del procés grupal (s’han d'adaptar al desenvolupament del grup)
Regles (no limiten, sinó que generen creativitat)
Desenvolupament personal
Productivitat (lo important és el que aprenen)
Preocupació (motivació intrínseca)
Meta comuna
Sistema de recompenses (grupal i individual)
Respostes distribuïdes
Normes clares
Un sistema de coordinació
Interdependència positiva
Interacció
Contribució individual
Habilitats personals i de grup
Autoavaluació de grup
Tipus de procés (formal o informal)
Aportació individual (coneixement, experiència personal...)
Passes del procés grupal (s’han d'adaptar al desenvolupament del grup)
Regles (no limiten, sinó que generen creativitat)
Desenvolupament personal
Productivitat (lo important és el que aprenen)
Preocupació (motivació intrínseca)
Meta comuna
Sistema de recompenses (grupal i individual)
Respostes distribuïdes
Normes clares
Un sistema de coordinació
Interdependència positiva
Interacció
Contribució individual
Habilitats personals i de grup
Autoavaluació de grup