Metodologia del S.XXI; Aprenentatge per projectes



Per l'aprenentatge per mètode de projectes tenim un autor que consolidà i formà aquest tipus de metodologia, fou Kilpatrick cap a l'any 1918, discípul de Dewey.

Què significa mètode per projectes? Doncs és un procediment d'activació de la didàctica, amb els principis de socialització (Dewey) i amb el concepte pràctic de "home-projects", utilitzades com activitats extraescolars a escoles americanes d'aquell temps.

Per a Kilpatrick el projecte s'envoltava dins el concepte d'una activitat prèviament determinada on la seva intenció dominant és una finalitat real que orienta els procediments i els confereix a la motivació.

Activitat intencional, un pla de treball, un conjunt de tasques que tendeixen a una adaptació individual i social, però empreses de manera voluntària per l'alumna.

És una unitat complexa d'experiència intencional: un centre d'interès eminentment pràctico-productiu.

La funció del projecte és la de fer actiu i interessant l'aprenentatge dels coneixements i habilitats necessàries per a la vida, englobant-los en l'execució d'un pla de treball, el procés de posada en pràctica es desenvolupa en 4 etapes:

1. La intenció, la curiositat i el desig de resoldre una situació concreta.
2. La preparació, l'estudi i la recerca de mitjans necessaris per a la solució.
3. L'execució, l'aplicació dels mitjans de treball que s'han escollit.
4. L'apreciació, l'avaluació del treball realitzat en relació amb l'objectiu que s'ha d'aconseguir.

Aquesta metodologia és divideix en diversos projectes que és diferencien segons Kilpatrick en 4:

A. La producció d'alguna cosa concreta (un llibre, una joguina un mapa).
B. L'ús d'algun producte.
C. La solució d'una dificultat o una pregunta.
D. L'adquisició i perfecció d'ús d'una tècnica.

Des d'un punt de vista estrictament didàctic cal assenyalar que tot el programa d'un any no es pot reduir a projectes, el mètode s'ha de considerar un ajut, i tècnica complementària, destinada a vivificar el programa, a variar el seu desenvolupament en el moment oportú, a fer més atraient la presentació i l'assimilació de tantes nocions pràctiques.