Selecció del personal docent


Uns dels punts més interessants, més profunds i més complexos des del meu punt de vista, una persona exigent, exigeix al seu voltant, doncs això és per jo el que hauria de ser la selecció del personal docent. 

Principalment i la meva proposta, es fixa si, per un cas la sort hi és un dia, tenir a les meves mans la selecció del personal docent.
Podem prendre molts punts de vista, ja sia, com a director, com a cap d'estudis o com a company de treball, mai des de la selecció d'un punt de vista tot i la presència sigui d'una persona, hem de considerar que la persona nouvinguda tendrà una intervenció òptima com més característiques s'assimila al nostre centre i la seva filosofia.

Com fer possible la qualitat de la persona es senti suficientment valorada per poder duu a terme l'eficàcia amb la meva selecció?
De quina manera i què pot aportar, aquesta selecció, a la nostra comunitat educativa?

Són preguntes claus per duu a terme el meu punt de vista. (parlarem d'una escola concertada i/o privada, des de la pública s'ha de realitzar una oposició, però si que pot servir d'interès).

És complex, el procés de selecció, i sobretot, quan volem cercar els següents valors:

Vocació
Compromís educatiu.
Innovació pedagògica.
Confiança.


Diferenciaré tres fases pel procés de selecció d'un docent, en aquestes, podem incloure altres tècniques que no incloc però depenent del perfil i context de la vostra comunitat educativa, aquestes fases és poden anar modificant. 
Remarc el simple fet, de pensar sobre i per la meva escola, no des d'un altre punt de vista ja que el desconec.


1. Presentació del currículum professional.

Evidentment un paper formal amb les característiques professionals, experiències laborals, i formacions complementàries ens dóna un caire de garantia de les seves competències, d'acord amb la filosofia del centre, hem de trobar la persona adient i la que ens garantesqui les respostes positives a les dues preguntes citades anteriorment.

Primer contacte i recerca del perfil a qualsevol de les xarxes socials, per conèixer i fer presència de com es relaciona i quins conceptes agafa a la seva vida diària, si en aquesta no inclou educació, ja és una manera de resoldre possibles candidats que poden forçar a millorar la nostra selecció. 

Considerant que la nostra professió ha de ser vocacional, hem d'entendre que dins la nostra vida quotidiana hi ha alguna paraula, alguna frase del dia, que ens duu a l'educació.
(si aquest perfil és privat, o no es troba dins les xarxes socials més habituals, haurem d' "incrementar" la investigació cap a altres possibles vies .)

La finalitat, és que a l'hora de realitzar l'entrevista, nosaltres conèixer el seu perfil, i poder centrar-mos en unes qüestions purament educatives, ja que si aquesta persona accepta, anam a incrementar les possibilitats de conèixer-la millor, però mai, des de cero.

2. Entrevista personal.

La segona fase, ja centrada amb el què ens aportarà aquesta persona en la nostra comunitat, han de ser preguntes de conversa i d'interès educatiu, observació i anar incrementant l'interès o no de la nostra contractació, fixar bé quines seran les funcions a desenvolupar al centre i quin termini tindrà la seva actuació.
Preguntes com:
- Què vols aconseguir com a mestre/a/?
- Quines metodologies empres? Com pots ajudar a un alumne amb barreres d'aprenentatge?
- Què és per tu la pràctica de la parella educativa?
- Què esperes d'aquesta escola?
- Què ens pots aportar tu com a docent?
       - ....

Una vegada l'entrevista hagi donat pas a una conclusió positiva, és l'hora de garantir les seves paraules a fets. Proposar una activitat o acció formativa, al context de la nostra escola, uns dies més tard de l'entrevista.



3. Presentació unitat didàctica o acció formativa.


L'acció educativa encomanada ha de referir-se al lloc de feina què ha de participar, en ella depenen de les seves funcions, seran objectius molt centrats al què volem que ens aporti. Aquest s'ha de realitzar de manera presencial.

Per exemple: si el contracte ha de ser per una mestra d'educació infantil:
Realitza una unitat didàctica amb tres matèries i 2 activitats per a la consecució dels seus objectius.


D'aquesta manera plantejam la nostra metodologia de feina, per la nostra escola i sabem si aquest professional és competent o no.

El procés és sine qua non, és a dir, cada procés  duu una consecució d'objectius per a la nostra comunitat, si aquest procés no es duu a terme, la qualitat de la selecció perd. 



(per a un professional, aquesta selecció ha de ser el què s'espera que li facin, ja que les possibilitats són moltes referides a demostrar les seves competències.)